# Bejegyzés# Esszé# Jegyzet

Tánc a koronavírus idején – A TÁNC Fesztiválja, Veszprém, 2020.

A koronavírus-világjárványt kísérő korlátozó intézkedések miatt Európa-szerte elmaradtak a nemzetközi fesztiválok. A higiéniai szabályok teljes körű betartásával és a személyközi távolságtartás ajánlásainak alkalmazása mellett a 2020-as veszprémi A TÁNC Fesztiválja szervezőinek mégis sikerült továbbvinni a tüzet. Az idén immár 22. alkalommal megrendezett A TÁNC Fesztiválja számos nemzetközi hírű társulatot fogadott, és a kortárs táncművészet gazdag palettáját nyújtotta a közönségnek Veszprémben szeptember 6. és 10. között.

A fesztivál programjának első elemeként szeptember 7-én este élő internetes közvetítést láthatott a közönség a francia Compagnie Adrien M & Claire B x Limousine Équinoxe előadásában. A nézők egy csoportja a színpadra kivetítve tekinthette meg a balettelőadást, míg a Facebookon online lehetett követni az „Équinoxe” című produkciót. A társulat híres művészeti felfogásának újszerű elemeiről, valamint úttörő szerepet tölt be a koreográfia-tervezésben is. A  Társulat előadásában digitális részletekkel kiegészített káprázatos vizuális effektek egyesültek az elképesztően magas színvonalú tánccal. Az álomvilágot idéző színpadi környezetben egyetlen táncos mozgását figyelhetjük egy kockányi térben, és ez a mozgás folytonos kölcsönhatásban van a falakra vetített alakzatokkal: a művész a parabolák és színusz-hullámok formáit keze, karja, lába mozdulataival követi. A kocka, mint szimbolikus kollázs kezdőpontként szolgál a táncosnak, hogy megtapasztalja az elképzelt és a valós világ közötti teret. A társulat csodálatos kreativitásról tett tanúbizonyságot a kiváló zenével kísért digitális képsorok használatával. 

Az Équinoxe livestream-közvetítését a Bozsik Yvette Társulat élő bemutatója követte. A HA DÔ című produkció a 2020-as veszprémi A TÁNC Fesztiválja egyik kiemelt eleme volt, amelyet nagy várakozás kísért a közönség részéről. Az előadás az emberi sorsok témáját járja körül, a lét törékenységét és az élet jelentéktelenségét mutatja be háborúk és fegyveres összecsapások idején. Tökéletesen közvetíti a félelem, a szorongás érzését és az élet kegyetlen eltiprásának jeleneteit háborús időkben, ám ugyanakkor bemutatja az emberek folytonos útkeresését a békébe vetett reménnyel, a szabadságban és túlélésben bizakodva. A művészi reprezentáció az otthonukból elűzött, táborokba kényszerített vagy ott meggyilkolt emberek sorsának pillanatait villantja fel. Az előadás fókuszpontjában az emberiség szabadságért vívott folytonos küzdelme áll, az erős vágy az életben maradásra, a biztonságra, az otthonra, a túlélésre. A mesteri koreográfia számos erős érzelmeket kiváltó jelenetből áll, a sokkoló hangeffektusok pedig koncentrált érzetek széles skáláját közvetítik a közönség felé. A Tadashi Endóval közös produkció a japán művész és a Bozsik Yvette Társulat hároméves együttműködése eredményeként jött létre.

Az est fénypontja minden bizonnyal a Recortes című produkció volt a Közép-Európa Táncszínház előadásában, amelyet a fesztivál programjának harmadik elemeként láthatott a közönség. A Közép-Európa Táncszínház darabja az élet olyan mozzanatait, jeleneteit ragadja meg, amelyeken keresztül bepillantást nyerhetünk a mai hétköznapi emberek között kialakuló kapcsolatok világába. Kendőzetlenül mutatja be életünk és kapcsolati tapasztalataink sekélyességét és súlytalanságát. A szerelem, szenvedély és barátság érzéseinek művészi interpretációit láthatjuk egymás utáni esetlegességükben, ami kiemeli azt a tényt, mennyire kevéssé vagyunk képesek embertársaink érzelmeit felismerni és viszonozni. A színes, üdítő és látványos jelenetekkel a koreográfusok pontos művészi  lenyomatát nyújtják annak, milyen mértékben koptattuk el mi emberek erkölcsi alapértékeinket, és hogyan váltunk érzéketlen, gépies lényekké ahelyett, hogy kifejeznénk valódi érzelmeinket, vagy viszonoznánk másokét. A csodálatosan kivitelezett táncelőadás koreográfiája az életképek impulzív sorozatán alapszik, és egy derűs hangulatú „narancssárga” jelenettel zárul, amely az optimista jövőbe tekintést sugallja.

Szerző: Adorjáni Péter
Fordította: Rednik Zsuzsanna
Fotó: Jassek Balázs
Előadás: Közép-Európa TáncszínházRecortes